Každý podnikateľ, či už väčší alebo menší, sa zhodne na tom, že marketing je najdôležitejším aspektom stratégie spoločnosti. Ak sa v tomto preplnenom, medzinárodnom trhovom priestore nezviditeľníte, budete mať problém dosiahnuť akýkoľvek dosah potrebný na to, aby bola vaša spoločnosť úspešná.
Ak zájdeme ešte o krok ďalej, pokiaľ ide o marketing, je dnes všeobecne známe, že video marketing je tou najefektívnejšou formou. Videá tvoria 82 % obsahu na internete a až 91 % spoločností využíva vo svojich stratégiách video marketing.
Prečo zvoliť vizuálny marketing?
Veru, prečo? Jednoducho povedané, vizuálne efekty vyvolávajú odozvu. Hraný obsah zaujme, zapôsobí na publikum, umožní mu vnímať a pochopiť, a čo viac, v dnešnej dobe obmedzeného času a pozornosti môže byť prispôsobený tak, aby vyhovoval vašej platforme a cieľovému segmentu.
Pokiaľ ide o video marketing, spoločnosti využívajú dva hlavné formáty – animácie a live action (t.j. hrané) videá. V tomto článku sa oboznámime s oboma druhmi, ich popisom, výhodami a nevýhodami a na záver vám poskytneme niekoľko tipov, ako sa rozhodnúť, ktorá cesta bude pre vašu spoločnosť tá správna.
Animácie
Animované videá zahŕňajú vytváranie nehybných alebo pohybujúcich sa objektov na obrazovke prostredníctvom nákresov a dizajnov. Pri animáciách sú možnosti doslova neobmedzené, pretože na oživenie akéhokoľvek konceptu potrebujete len svoju predstavivosť. Väčšine z nás ako prvé na um prídu spoločnosti Disney a Pixar, hoci animácie často pokrývajú oveľa viac než len kreslené filmy pre deti. Kombinácia pokročilého softvéru a animátorov vedie k nekonečným možnostiam, pričom výsledné video môže vyzerať akokoľvek, od rozmarného a fantastického až po surrealistické a abstraktné.
Animácie sú obľúbené pri explainer videách, najmä ak je prezentovaný produkt komplikovaný. Preto je táto metóda obzvlášť obľúbená u spoločností pôsobiacich v oblasti zdravotníctva a technológií, ktoré potrebujú jednoduchým, nápaditým a pútavým spôsobom znázorniť napríklad vnútorné fungovanie určitého zariadenia alebo veľmi abstraktný finančný koncept.
Aké náklady sú spojené s týmto typom videa? Nuž, musíte vziať do úvahy, že je potrebné zabezpečiť rozsiahly vstupný materiál a usmernenie. Od podrobného scenára, komplexného storyboardu, návrhu animácií až po hlasový komentár, hudbu a zvukové efekty – o všetkých týchto faktoroch je potrebné vopred rozhodnúť na to, aby ste svoj nápad zrealizovali. Ďalším rozhodnutím, ktoré musíte urobiť, je, či si na každý krok vyberiete jednotlivých externých pracovníkov, alebo sa rozhodnete využiť služby štúdia, ktoré túto možnosť ponúka ako balík. Externí pracovníci môžu byť lacnejšou možnosťou, ale na druhej strane, s väčším počtom „pohyblivých častí“ môže byť riziko nedorozumenia vyššie.
Live action
V porovnaní s tým živé videá ponúkajú niečo úplne iné – odraz skutočného života. Využívajú skutočných ľudí a reálne prostredie, čo vedie k autentickému a zrozumiteľnému marketingovému materiálu. Výberom správnych hercov, rekvizít a kulís môžete vo svojom publiku vyvolať špecifické emócie, a tým vybudovať empatické spojenie.
Tieto druhy videí sa najčastejšie používajú pri rozhovoroch, dokumentárnych filmoch a recenziách, najmä v oblasti gastronómie a obchodu, teda v podstate tam, kde je známe, že emócie majú vplyv na nákupné správanie. Práve emocionálny vplyv je často tým skutočným predajným bodom pri live action videách, a ako potvrdí každý marketér, budovanie vzťahu s publikom je kľúčom pre vytvorenie dlhotrvajúcich vzťahov.
Čo teda potrebujete na vytvorenie live action videa? Podobne ako pri animáciách potrebujete scenár a storyboard, aby ste mohli začať so základnou myšlienkou. Potom však potrebujete filmový štáb a post produkčný tím, ktorý vám pomôže so strihom záberov. Budete musieť naplánovať logistiku natáčania, vyhľadať lokality, obsadiť hercov. Obmedzenia reálneho života môžu mať vplyv na tvorivosť vášho diela a túžba po abstraktnejších záberoch vás určite bude stáť viac. Na zníženie nákladov môžete na druhej strane využiť už existujúce zdroje, napríklad tým, že si vyrobíte domáce kulisy a na nakrúcanie využijete priateľov a známe lokality.
Výhody a nevýhody animácie a live action videí
Ako vidíte, je tu veľa faktorov, ktoré musíme zvážiť, preto si pre každú metódu vytvorme jednoduchý zoznam výhod a nevýhod.
Výhody animácií
– nie sú potrební žiadni herci, drahé lokality ani kulisy
– fungujú pri abstraktných konceptoch
– môžu mať dlhšiu životnosť, pretože sa v prípade potreby ľahšie upravujú/aktualizujú
– sú vhodné pre nižšie rozpočty
– sú skvelé, ak chcete investovať do pôsobivého marketingového materiálu
Nevýhody animácií
– výroba môže byť časovo náročná (v priemere 3-7 týždňov)
Výhody Live Action videí
– videá sú autentické, ľudské a pôsobia prirodzene
– ich natočenie môže byť pomerne rýchle, v závislosti od toho, koľko obsahu potrebujete
Nevýhody Live Action videí
– náklady môžu byť veľmi vysoké
– môže byť ťažké vykonať v budúcnosti zmeny/úpravy.
– kreativita môže byť obmedzená realitou
Ako sa teda rozhodnúť?
Pri rozhodovaní o type videa by ste mali zvážiť 4 kľúčové faktory: vaše ciele, typ produktu, množstvo času a zdrojov, ktoré máte k dispozícii, a vašu cieľovú skupinu.
Ciele: premyslite si, čo chcete dosiahnuť. Je to poskytnutie referencií od klientov, predstavenie fyzického produktu alebo vytvorenie príspevku na sociálnej sieti? Alebo naopak, chcete vysvetliť zložitú záležitosť, poskytnúť návod alebo predstaviť osobnosť vašej značky?
Typ produktu: Video, ktoré si vyberiete, by malo byť v súlade s tým, čo chcete prezentovať. Predstavujete ľudskú stránku, alebo naopak abstraktnú?
Čas a zdroje: Live action videá sa dajú pripraviť pomerne rýchlo, ale náklady na nich bývajú vyššie. V porovnaní s nimi animácie nebývajú také nákladné, ale keďže všetky materiály musia byť zhotovené takpovediac od nuly, proces môže trvať dlhšie.
Cieľová skupina: Nezabudnite, na koho sa zameriavate a aké komunikačné kanály chcete použiť.
Zhrnutie
Videá sú spoľahlivým spôsobom budovania vzťahu so zákazníkmi a zviditeľnenia vašej značky. Keďže video-obsah je na vzostupe, nemali by ste ho pri tvorbe marketingovej stratégie svojej spoločnosti vynechať. Výber formátu je na vás, ale ak sa budete riadiť vyššie spomenutými radami, môžete si byť istí, že urobíte dojem.