Napísať kvalitný scenár a text pre dabing nie je vôbec jednoduchá záležitosť a dá často zabrať aj ostrieľaným marketérom. Táto časť produkcie patrí zároveň medzi tú najdôležitejšiu. Kreatívny návrh videa je základným kameňom celej produkcie. V nasledujúcom článku sme pre vás zhrnuli 7 trikov, ktoré vám ukážu správnu cestu ako napísať ten najlepší scenár.
Definujte si cieľ videa.
Hneď v úvode, je dôležité stanoviť si, čo chcete videom dosiahnuť. Bude úlohou videa predať produkt? Informovať súčasných zákazníkov o novinkách? Alebo predstaviť prevratné riešenie na technologickej konferencií? Od stanoveného cieľa sa následne odvíja celý informačný tok vo videu.
Dávkovanie informácií
Dôležité informácie patria pri reklamných videách na úvod. Musíte ich na diváka doslova vychrliť hneď v prvých sekundách videa, pretože dlhšie ich záujem jednoducho nemáte.
Ak chcete informovať vašich súčasných zákazníkov, musíte ich pre začiatok správne osloviť. Navzájom sa poznáte a viete čo na nich platí. Tak to využite a získajte si ich pozornosť! Následne sa s nimi podeľte o najdôležitejšie informácie.
Nesnažte sa do videa zahrnúť úplne všetko. Spomeňte len to najdôležitejšie. Vyvoláte tak ich záujem, následne im poskytnite možnosti, kde sa o danom produkte alebo službe môžu dozvedieť viac.
Je video určené na konferenciu alebo nejakú prezentáciu? Je vysoko pravdepodobné, že pozornosť divákov už máte. Hrajte sa teda so stupňovaním deja. Predstavte im svoje riešenie a pomaly odhaľujte ďalšie súčasti. Bude však viac ako príhodné, aby ste si jeden z najväčších highligtov nechali na záver. Vďaka tomuto kroku si diváci vaše video lepšie zapamätajú.
Kto je vaša cieľová skupina?
Od cieľovej skupiny sa odvíja aj správna voľba slov vo videu, tzv. wording. Vo všeobecnosti je pri videu vždy lepšie siahnuť po možnosti s hlasovým doprovodom (voiceoverom). Efekt animovaného videa a jeho informačná hodnota bude tak podstatne vyššia. Pravdaže len so správne zvoleným wordingom, ktorý bude zodpovedať vašej cieľovej skupine.
Inú voľbu slov použijete pre B2B zákazníkov, konzervatívnych zákazníkov, mladú generáciu, odborníkov v danej oblasti a podobne. Voľba slov sa do značnej miery odvíja aj od vašej súčasnej komunikačnej stratégie. Používate fresh slová, nadpisy, popisky, statusy, …? Pokračujte v tom aj vo vašom scenári!
Príbeh je dôležitý
Ľudia milujú príbehy! V rámci video produkcie sa používa množstvo modelov pre tvorbu príbehu. Jedným zo základných je, že na začiatku predstavíte nejaký problém a čo spôsobuje. Následne predstavíte svoj produkt alebo službu ako ideálne riešenie tohto problému. Ďalej sa zameriavate na postupné predstavenie kľúčových častí vášho projektu, ktoré pomáhajú riešiť tento problém.
Zapojte zákazníka do príbehu! Postava vo videu, ktorá má problém, by mal byť vždy zákazník. Chcete, aby sa stotožnil s daným problém a vnímal tak váš produkt ako riešenie jeho situácie.
Pracujte s úsmevom zákazníka
Emócie sú skrátka to, čo potrebujete! Zákazníci si obsah vášho videa zapamätajú omnoho lepšie, ak ho spojíte s pozitívnym pocitom. Jedným so základných poznávacích znakov explainer videí je ich humorná stránka. Aj pri zložitejších témach je video popretkávané humornými situáciami, ktoré odľahčujú situáciu. Tak, aby mal zákazník po dopozeraní videa úsmev na tvári.
Rovnako aj negatívne emócie majú svoj efekt a často omnoho vyšší ako tie pozitívne. V 99 % prípadoch, sa im ale určite chcete vyhnúť. Tento postup sa volí len vo videách s jasne definovanými témami.
Inšpirujte sa vo svete!
Naštartujte svoju predstavivosť rôznymi inšpiráciami zo sveta animácií a video marketingu. Nájdete tak vizuálny aj animačný štýl, ktorý sa vám jednoducho páči. Produkčnému štúdiu tak poskytnete omnoho jasnejšiu predstavu, čo presne potrebujete a aké sú vaše očakávania.
Vhodné inšpirácie nájde na portáloch ako Behance, Pinterest, Youtube alebo Vimeo. Stačí si len zvoliť správne kľúčové slová.
Pro Tip pre vás: Na nasledujúcom odkaze nájdete zoznam skvelých animovaných videí z celého sveta od najlepších produkčných štúdií, ktoré vám určite pomôžu pri tvorbe vášho scenára.
https://vimeo.com/channels/671274
Odpovedzte si na tieto otázky
Vstupné informácie sú pre tvorbu dobrého scenára kľúčové. Pripravili sme pre vás pár otázok, ktoré sa pýtame aj našich klientov. Získame tak od nich potrebné informácie pre tvorbu prvého konceptu.
Odpovede na tieto otázky vám poskytnú dobrý základ pre začiatok vašej kreatívy:
– Čo je cieľom vášho videa?
– Kto sú vaši zákazníci?
– Kde bude video umiestnené?
– Čo je hlavným problémom, ktorý váš produkt alebo služba rieši?
– Čo vaši zákazníci hľadajú?
– Aké sú hlavné informácie, ktoré by ste chceli vo videu spomenúť?
– Čím sa líšite od konkurencie? Aké sú vaše hlavne výhody?
– Čo sú najdôležitejšie myšlienky, informácie, hodnoty, ktoré vo videu musia 100 % zaznieť.
– Prezentujete nejaký proces, postup alebo funkcie, ktoré na seba navzájom nadväzujú? Postupnosť videa by ich mala kopírovať.