Krátke videá prevalcovali internet. Kto si pamätá na Vine? Platforma s krátkymi videmi, ktorá umožňovala svojim užívateľom nahrávať 6-sekundové slučkové videá, bola zrušená kvôli neschopnosti prispôsobiť sa trhu. To je chvíľa, keď TikTok vstúpil na scénu a stal sa vážnou konkurenciou platformám ako Instagram. V roku 2020 zmenil svet sociálnych sietí a stal sa nasťahovanejšou aplikáciou. Krátke videá boli v súlade s už aj tak krátkym rozmedzím ľudskej pozornosti a spravili ho ešte kratším. Marketéri sa naučili zaujať ľudskú pozornosť v prvých sekundách aby si divákov udržali. Aby ďalej scrollovali, učili sa, nakupovali…
TikTok
Aplikácia sa najskôr volala Musical.ly a zameriavala sa predovšetkým na lip-sync videá. Zabávacia povaha stále pretrváva avšak dnes už môžu byť jej užívatelia viac kreatívni a vytvárať tak rôzne druhy videí. Platforma rýchlo narástla a stala sa veľkým konkurentom iným sociálnym médiám, čím ich prinútila prispôsobiť svoje nástroje. V auguste 2020 uviedol Instagram svoje reels, ktoré sa stali najúspešnejšou alternatívou.
TikTok si získal sympatie vďaka jeho neupravovanému obsahu. Obsah, ktorý sa na TikToku objavoval poskytol možnosť značkám šíriť veľmi natívnu reklamu zahrňovaním produktov a služieb do každodenného života. Aplikácia ponúka in-app hudbu, rýchle upravovanie a možnosť nahrať voice-over k videu.
Dĺžka videí sa rozšírila z pôvodných 15 sekúnd na 10 minút. Popri ostatným vlastnostiam umožňuje aplikácia vytvoriť duet k videu iného tvorcu, vysielať naživo, používať TikTokové zvuky alebo odpovedať na iné existujúce video. Značky môžu využívať jedinečnosť aplikácie a vytvárať tak hashtagové výzvy, uverejňovať reklamy alebo spolupracovať s významnými tvorcami.
IG reels
Instagram je aplikácia s dlhou históriou a je jednou z najviac používaných sociálnych sietí. Od jej vzniku sa tiež veľmi zmenila. Počas rokov uviedla chatovanie, príbehy, carousel príspevky, IG TV a mnoho ďalšieho. Niet pochýb, že je táto platforma obľúbená medzi konzumentmi obsahu, jeho tvorcami a tiež marketérmi.
Avša, s príchodom TikToku sa musela prejsť pár zmenami a prispôsobiť sa tak vznikajúcej konkurencii – a tak sa zrodili instagramové reels. Tento nástroj ponúka podobné vlastnosti ako TikTok. Značky preto využívali aj cross-posting (zdieľanie obsahu z TikToku na svojich IG účtoch), ktorý bol však ihneď regulovaný IG algoritmom, ktorý deprioritizoval akékoľvek videá s watermarkom TikToku.
Dnes sú reels najpopulárnejším nástrojom Instagramu. Aj keď sú veľmi podobné TikToku, reels môžu byť použité na rozšírenie portfólia už existujúceho účtu. Tiež sú uprednostňované vo “for you page” a získavajú si tak viac interakcií od publika.
Publikum
Obe tieto platformy podporili rozšírenie vertikálnych videí, ktoré sú špeciálne prispôsobené používateľom smartfónov. A čo publikum?
TikTok používajú najmä mladší ľudia, čo znamená, že Gen Z bude Vašim hlavným publikom. Obsah sa tiež líši a je viac zábavný, komediálny, prirodzený a predstavuje každodenný život. Hoci má Instagram tiež publikum zložené primárne z Gen Z, platforma nie je neznáma ani Mileniálom. Obsah je viac upravený, umeleckejší a tvorcovia venujú značné množstvo energie estetike. Toto však neznamená, že iné generácie sa na týchto sieťach nepohybujú, ich prítomnosť len nie je tak významná. Voľba platformy, ktorú budete chcieť využívať záleží od spôsobu akým chcete komunikovať a kto je Vašou cieľovou skupinou.
Zabavte sa pri tvorení úspešného obsahu a budovaní Vašej lojálnej komunity.