6 tipov ako vybrať správny voice over

Keď príde na tvorbu videa, je tu množstvo krokov, ktoré treba do detailu splniť. A všetky musia byť hlavne originálne, kreatívne a na mieru danému videu. Od scenára, ktorého úlohou je obsiahnuť všetky informácie v čo najzaujímavejšom štýle, cez storyboarding a ilustrácie, ktoré musia kričať nápadom až po finálnu animáciu, ktorá jednoducho musí byť dokonalá. V celom procese sa schováva ešte množstvo ďalších krokov ako prvotný výber grafického štýlu alebo ten posledný “touch” v podobe výberu hudby a profesionálneho sound designu. No je tu ešte jeden krok, ktorý, povedzme, nesmie byť zanedbaný – výber hlasového herca. Ilustrácie môžu byť prepracované a animácia bezchybná, no ak video rozbije nevhodný hlas, celý projekt stráca na emócii a skrátka nemôže fungovať. 

Ale ako vybrať ten správny hlas pre video? Ako sa prebrodiť tým obrovským množstvom možností? Ako neprekročiť tú pomyselnú hranicu medzi profesionalitou a strojenosťou? Ako podčiarknuť emóciu videa a ako vyzdvihnúť jeho odkaz? 


Nech sa páči, prinášame 6 tipov, ako vždy zvoliť len tú správnu možnosť pri výbere voice overu a nikdy neurobiť krok vedľa.

1. Zvážte identitu značky

Hlasov na trhu je veľa. Priam celé nekonečno možností. Predtým, ako sa pohrniete s nadšením do ukážok hlasov, skúste si spísať pár bodov, ktoré by hlas mal spĺňať. Aké pocity by mal v divákovi vyvolávať? Kto je cieľovou skupinou? Mal by to byť silný, hlboký mužský hlas, z ktorého sála rešpekt a múdrosť alebo jemný ženský hlas, ktorý opíja láskou a nehou? Alebo to môže byť mladý hlas, ktorý je už vo svojej podstate veselý, humorný a cítiť z neho bezprostrednosť. To, aký pocit chcete vzbudiť, priamo vyplýva z povahy a identity vašej značky – stačí sa len na chvíľku zamyslieť a okruh možností si viete neuveriteľne zúžiť. 

2. Rozpočet

Rozpočet tu predsa nemôže chýbať. Aj keď zrovna nedefinuje aký typ hlasu si treba vybrať, je to veľmi dôležitá položka, ktorá dokáže výrazne zamiešať karty. A prečo? Pretože sadzby hlasových hercov sa priamo odvíjajú od ich skúseností a rokov praxe. Netreba zabúdať ani na licencie a práva, ktoré sa k cenám voice overov pridávajú. V skratke povedané, voice over do televízie bude o poznanie drahší ako voice over použitý na sociálnych sieťach a nahrávka od začínajúceho hlasového umelca bude mať nižšiu cenovku ako nahrávka od herca s množstvom projektov v portfóliu. 

3. Pohlavie

Aj keď táto kategória môže spadať do prvého bodu, zaslúži si trošku bližšiu špecifikáciu. Či voice over nahrá muž alebo žena je celkom zásadné rozhodnutie, úzko späté so značkou. Alebo minimálne s produktom či službou, ktoré sú predmetom videa. Niekedy je rozhodnutie jednoduché. Reklamné video pre e-shop so ženskou dekoratívnou kozmetikou nebude predsa dabované silným mužským hlasom a naopak, reklamné video o mužskej kozmetike po holení nebude sprevádzané jemným ženským. No nie vždy je voľba jasná. Existujú odvetvia ako finančný sektor alebo zdravotníctvo, ktoré sú neutrálne a výber hlasu je na dlhšiu debatu. 

4. Prízvuk

Niekedy veľmi výrazný, niekedy ťažko zrozumiteľný a inokedy neutrálny. Prízvuk môže byť rôzny na 100 spôsobov. Ten silný sa vám bude veľmi hodiť ak video mieri len na lokálnu skupinu ľudí. Tento voice over môže s nimi krásne rezonovať, vzbudiť väčšie pochopenie a podporu, čo bude zaručene prínosom. Ak však mireite na národný alebo až medzinárodný trh, tak ten jedinečný prízvuk z lokálneho, asi nebude moc prínosný a treba sa držať v neutrálnej rovine. 

5. Rýchlosť a tón

Po zvážení všetkých predchádzajúcich možností, by ste už mali mať v hľadáčiku pár vyvolených. Rýchlosť a tón akým chcete aby bolo video nahovorené závisí prevažne od vás. Ak je hlasový herec naozaj skúsený, dokáže vám veľmi jednoducho poradiť. Avšak, vy už určite máte svoju víziu a predstavu. Takže svoje očakávania môžete pretaviť do inštrukcií, ktoré hlasovému hercovi pomôžu nahrať bezchybný voice over.

6. Hlasové vzorky

V akomkoľvek štádiu si môžete vypočuť čo najviac hlasových vzoriek. Avšak, niektoré z vyššie uvedených krokov vám pomôžu zmenšiť okruh, kde hľadať. Predstavte si tie nekonečné minúty nahrávok – jednoduchšie bude si aspoň stanoviť nejaké kritéria a až potom sa pustiť do počúvania. Nehovoriac o tom, že v každej vzorke často nájdete zostrih rôznych nahrávok a hlas tak počujete v najrozličnejších polohách. Ach, to sú zas ďalšie možnosti. Asi je na čase sa do toho pustiť a vypátrať ten správny hlas.

Zdieľať:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Obsah

Súvisiace články

Ste pripravení vytvoriť svoje jedinečné animované video?